koncept kanceláří po pandemii

Jak se změnila koncepce kanceláří během pandemie

S příchodem nového koronaviru se změnil způsob fungování života jak v soukromí, tak v práci. Mnoho lidí dodnes pracuje z domova a do kanceláře zavítá jen sporadicky.
Řada moderních firem tak musela zareagovat a za poslední dva roky se přizpůsobit nové situaci. Požadavky doby je přiměly podívat se na fungování kanceláří z jiného úhlu. Jejich snahou nyní je vytvořit svým zaměstnancům v čase sociální izolace prostor pro sociální interakci s kolegy i klienty. Kancelář se mění na méně formální zázemí se společenskými zónami. Současně však nelze zapomínat na funkčnost a potřeby firmy jako takové – na situace, kdy je potřeba nadále zachovávat formální charakter pracovních jednání a prezentací. Proto je důležité interiér rozdělit do několika sektorů podle způsobu a účelu využití.

VĚDĚLI JSTE, ŽE:

Homeoffice efektivně zvládají jen samostatní lidé se sebedisciplínou a smyslem pro odpovědnost. Navzdory zdánlivému pohodlí, které práce z domova nabízí, mnoha lidem z dlouhodobého hlediska vyhovuje více, když mají možnost pracovat v kanceláři – jsou produktivnější a šťastnější. Nutí je to změnit prostředí, potkají se a popovídají si s kolegy, jejich práce nezasahuje do jejich domova ani soukromého života. Neruší je ostatní členové domácnosti a pracovní doba nepřesahuje stanovenou délku.

1. Srdce kanceláře

Novým prvkem jsou rozšířené lobby zóny. Jsou to speciálně vyhrazená místa, kde má člověk možnost setkávání s využitím pohodlného sezení: křesílek, konferenčních stolků či sedaček. Může si tu projít elektronickou poštu, sníst oběd, vypít kávu nebo se neformálně setkat s důležitým klientem.

Tento prostor je pomyslným srdcem společnosti. V rámci půdorysu je umístěný v „centru dění“, kde je vyšší přirozený tok lidí. Vhodné je použití příjemných svěžích barev, zeleně, přírodních materiálů a hravá kompozice. Také se někdy využívá barové sezení, kde si zaměstnanec může chvíli posedět, občerstvit se, podebatovat s kolegy a následně se přesunout na mítink, ke svému pracovnímu místu nebo domů.
mladí lidé v odpočinkové zóně kanceláře
odpočinková zóna jako srdce kanceláře

2. Osobní pracovní prostor

Nadále je důležité poskytnout lidem klidné pracovní místo, kde si mohou uložit své osobní věci a nerušeně se soustředit na práci. Mají zabezpečené adekvátní osvětlení a ergonomické sezení. V čase pandemie jsou novinkou ve veřejném interiéru různé oddělovací stěny, paravány a příčky, které představují zábranu šíření viru.

Open space se dělí na menší seskupení pracovních míst. Ty však nyní mění svůj charakter. První kategorii představují klasická trvalá pracovní místa, která jsou osobním prostorem konkrétního zaměstnance. Ten chodí do práce několikrát týdně, na stole a v zásuvkách má svoje nezbytnosti. Co se však stane, když zaměstnanec chodí do práce jen párkrát do měsíce? Společnosti začínají uplatňovat ve svých kancelářích principy coworkingového prostředí. Pro to je charakteristické sdílené pracovní místo s ostatními kolegy, což má pozitivní vliv na psychiku a tím pádem i na výkon.

V takovém prostředí se snáze sdílejí zkušenosti, inspirativní nápady a kreativní řešení situací. Každý má k dispozici polohovatelnou kancelářskou židli, vhodné osvětlení i stůl, ale po odvedené práci odchází domů i se svými věcmi, a tak je místo následující den připravené pro jiného zaměstnance.

koncept kanceláří, coworking space
open space, řešení moderních kanceláří

NÁŠ TIP:

Přestože preferujete práci domova, vytvořte si tu svou malou kancelář: pracovní kout s dostatečně vysokým pracovním stolem, ergonomickým sezením a vhodným osvětlením. Nezapomínejte na důsledný harmonogram práce a pravidelný kontakt s kolegy i nadřízenými prostřednictvím videohovorů či on-line skupinových chatů. To vše vám pomůže udržet disciplínu, týmového ducha a striktně oddělit volný čas od pracovní doby.

3. Místo formálních setkání

V řadě společností nastávají situace, kdy je potřeba prezentovat svou práci klientovi nebo kolegům, případně se setká větší počet lidí kvůli pracovnímu jednání či poradě. Tehdy je důležité mít funkční prostor v podobě zasedací místnosti. Měla by zahrnovat plochu na promítání prezentací, velké konferenční stoly a židle, internetové připojení a dostatečný počet elektrických zásuvek.

Tyto prostory jsou jedněmi z prvních, kde klient nebo nový zaměstnanec přichází do kontaktu s firmou. Jsou něco jako vizitka a plní reprezentativní funkci. Proto je důležité se zamyslet, jaké cíle a image chcete v zasedačce komunikovat. Upřednostňuje se zde využití židlí s fixní výškou sedadel, aby byly zarovnané v jedné výšce a působily vizuálně jednotně. Zapomínat by se nemělo ani na strategicky umístěné logo společnosti, které dodá celkovému vzhledu místnosti profesionální ráz a pomáhá budovat dobré povědomí o značce.

Základem úspěchu v práci jsou spokojení lidé. Vytvořte svým zaměstnancům co nejpřívětivější prostředí, kde budou vznikat jen samé zajímavé a kreativní nápady.
mítinková místnost v kanceláři
meeting room, pracovní schůzky v kanceláři
Všechny fotky jsou ilustrativní. Zdroj - shutterstock.
Autor článku: Želka